BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selamat datang

Friday, October 23, 2009

kAMI TAK GADUH LAGI

Basirah, Balkis , Syahmi

Bapa sepupu dan anak sepupu
((Hakimi dan Syahmi))

Al-kisah...
Dulu syahmi pantang nampak Hakimi...mesti kena belasah kaw2 punya.
Puas nasihat jangan bergaduh...tak makan saman juga.
Tapi sekarang...dah bekawan baik.
Kami tak gaduh lagi.
BERDAMAI

BANGLO IMPIAN MENJADI KENYATAAN





Ahhh Camnilah...
Camnilah rupanya rumah saya yang akan siap nanti...Tapi warna rumahnya bukan cmni...ini contoh je. Nak tau warna ape..tunggu le siap sepenuhnya bulan 12/2009 ni.


Saturday, October 3, 2009

PAGAR RUMAH

TEMBOK PAGAR DAH SIAP...TUNGGU PASANG CHAIN-LINK JE.

ALHAMDULILLAH...

Kring....kring...dapat panggilan dari Pemaju Perumahan.
BERITA BAIK....
Insya Allah rumah akan disiapkan sepenuhnya pada hujung November 2009.
Yesssssssss...Bulan 12 duduk rumah baru.

Tengok tu..sekarang dah ada tiang pagar...sekejap je tu boleh siap.



03/10/09 Saya called pemaju..katanya :
nak pasang 'tile' minggu ini 4/10/2009...
lepas tu nak buat kabinet..
akhir sekali sinki beserta bilik air.

Lastly finishing..
cat rumah brand JOTUN.
Nanti warna rumah saya akan pilih di kedai.

Monday, September 7, 2009

Salam Aidilfitri


Sekarang kita berada di pertengahan Ramadhan...beberapa hari lagi akan berada di penghujungnya. Menjelmalah Syawal...yea yea dah nak RAYA.
Kami sekeluarga mengucapkan
kepada
semua muslimin dan muslimat

SALAM AIDILFITRI
MAAF ZAHIR
&
BATIN

Monday, August 17, 2009

AL-QURAN TIDAK TERBAKAR

PERCAYA TAK???
SEBUAH VAN TERBAKAR DI ARAB SAUDI
AL-QURAN MASIH TERSELAMAT
JADI
DEKATKAN DIRI DENGAN AL-QURAN.

Saturday, July 25, 2009

Dalam rumah

video
Nak tau apa citernya... klik je.ok

Banglo Idaman

Hari ini 25.07.2009 aku saya rasa sangat bertuah.Pemaju call..suruh survey mozek..tapi saya awal-awal dah survey. Apa yang paling gembiranya..bos pemaju bagitau..."kita bagi semua mozek untuk bilik".Syukur alhamdulillah tak perlu kuor bajet.

Syukur alhamdulillah....balik kampung 23.07.2009 dapat tengok rumah. Semua dah beransur siap 85%. Tengok tu.. dinding luar semuanya dah palster. Bumbung pun dah siap sepenuhnya.


Tengok syahmi buat apa tu? Hero saya ni bukan saja-saja posing kat situ... ada makna tu...nak tau ?? Haa...begini..Tiang kayu yang dipegang oleh syahmi tu...adalah tanda batu sempadan lot antara rumah.Plaster dinding dalam dan lantai pun dah siap.
So langkah seterusnya...pasang mozek/tile.Tapi ruang dapur ni belum buat kabinet lagi. Nampaknya banglo idaman kami sekeluarga ni dah tak lama lagi akan siap sepenuhnya la... Harap-harap cuti sekolah hujung tahun ni...dapat rasmi rumah baru. Hehehe ... jangan jeles tau.

Sunday, July 19, 2009

Syiar Islam

PERJALANAN ISRAK DAN MIKRAJ


27 Rejab mencatatkan peristiwa penting dalam kerasulan Nabi Muhammad SAW iaitu perjalanan Israk Mikraj perjalanan Baginda dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitulmaqdis di Palestin serta dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit ketujuh.Firman Allah bermaksud: “Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya (dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya), agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Isra’, ayat 1)

Peristiwa ini berlaku setahun sebelum hijrahnya Nabi SAW ke Madinah bersamaan tahun 721 Masihi. Ia berlaku di tengah-tengah tekanan dan hinaan yang kuat yang dialami oleh Rasulullah dan sahabat daripada kelompok Musyrikin Makkah seperti Abu Jahaldan Abu Lahab.

Israk Mikraj adalah satu perjalanan kilat Nabi Muhammad pada malam hari atas kudrat dan iradat Allah
dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Baginda kemudian naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

Kisah-kisah dalam peristiwa Israk dan Mikraj mengandungi sesuatu yang amat menakjubkan kerana ia tidak sama dengan cara perjalanan ditempuh oleh manusia biasa. Perjalanan ini adalah perjalanan istimewa menggunakan kenderaan Allah yang kelajuannya tidak boleh ditandingi dengan apa saja kenderaan yang direka oleh manusia.

Dalam peristiwa itu Rasulullah SAW diperlihatkan kekuasaan Allah serta balasan yang bakal diterima umatnya di akhirat nanti. Firman Allah bermaksud: “Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad SAW) telah melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain iaitu di Sidratil Muntaha. “Dekatnya ada syurga tempat tinggal, (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya.”

“Penglihatan (Muhammad SAW) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah disitu yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. “Demi sesungguhnya Baginda telah melihat sebahagian daripada sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.” – (Surah an-Najm, ayat 13-18).

Antara pengajaran dalam peristiwa itu ialah mengenai wanita. Dalam perjalanan Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW turut melewati satu kawasan berbau sungguh harum dengan bau-bauan kasturi. Lalu Baginda bertanya kepada Jibril kawasan apakah yang sedang mereka lalui. Jibril menjawab: “Itulah makam Masyitah, seorang wanita penghulu syurga.” Beliau ialah adalah pengasuh anak Firaun, pemerintah kejam di Mesir yang mengaku dirinya Tuhan. Masyitah berfizikal lemah, mempunyai semangat kuat dan jiwa keIslaman sehingga mampu menafikan keangkuhan Firaun.

Masyitah ialah pelayan raja. Beliau adalah seorang rakyat yang masih sedar dan beriman kepada Allah tetapi disebabkan kekejaman Firaun, beliau dan ramai lagi terpaksa menyembunyikan keimanan mereka. Pada suatu hari, ketika Masyitah menyikat rambut puteri Firaun, tiba-tiba sikat itu terjatuh. Dengan tidak sengaja, beliau menyebut nama Allah. Apabila puteri itu mendengar perkataan “Allah”, dia bertanya kepada Masyitah, siapakah Allah itu. Masyitah pada mulanya enggan menjawab tetapi selepas didesak berkali-kali, beliau akhirnya memberitahu bahawa Allah adalah Tuhan Yang Esa dan Tuhan Sekalian Alam.

Puteri itu mengadu kepada Firaun mengenai perkara itu menyebabkan Firaun terlalu marah apabila mengetahui Masyitah menyembah tuhan selainnya. Masyitah dipaksa Firaun memperakui dirinya (Firaun) sebagai Tuhan, tetapi dengan penuh keberanian beliau berkata: “Tuhan aku dan Tuhan kamu adalah Allah.”

Perkataan itu menimbulkan kemarahan Firaun, lalu memerintahkan dibuat patung lembu daripada tembaga untuk diisi minyak bagi merebus Masyitah. Menteri Firaun, iaitu Hamman, salah seorang penghuni neraka, diperintahkan Firaun untuk membunuh Masyita. Firaun memerintahkan patung lembu itu diletakkan di atas api sehingga panas menggelegak dan mengarahkan Masyitah dan ahli keluarganya dilontar seorang demi seorang.

Pada waktu giliran bayinya hendak dimasukkan ke dalam lembu itu untuk direbus, Masyitah hampir mengaku kalah dan menyerah kepada kemahuan Firaun kerana terlalu sayangkan anaknya. Tetapi dengan kehendak Allah, berlaku kejadian luar biasa apabila bayi itu dengan fasih berkata: “Wahai ibuku! Teruskanlah dan jangan menyerah kalah, sesungguhnya engkau di atas (jalan) kebenaran.” Masyitah dan keluarganya mempertahankan keimanan mereka dengan mengatakan Allah Tuhan Yang Esa dan Firaun hanya manusia biasa. Lalu semuanya syahid dibunuh Firaun.

Keberanian seorang wanita memperjuangkan kebenaran dan keimanan ini dirakam dan diingati setiap tahun olehseluruh manusia melalui peristiwa Israk Mikraj. Semua ahli keluarga Masyitah mendapat balasan syuhada daripada Allah kerana mempertahankan akidah sehingga mati.

Dalam perjalanan itu, Baginda turut diperlihatkan 10 jenis seksaan yang menimpa wanita yang membuatkan Rasulullah SAW menangis setiap kali mengenangkannya.

Dalam perjalanan itu, antaranya Baginda diperlihatkan perempuan yang digantung dengan rambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.

Seksaan lain yang diperlihatkan Baginda ialah perempuan yang digantung dengan lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada punggung dan minyak panas dituangkan ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang suka menyakiti hati suami dengan kata-katanya.

Baginda juga melihat bagaimana perempuan digantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum dituang ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.

Ada pula perempuan diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dibelit beberapa ular dan kala jengking. Mereka adalah perempuan yang boleh solat dan berpuasa tetapi tidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub. Mereka sering keluar rumah tanpa mendapat izin suaminya terlebih dulu dan tidak mandi iaitu tidak bersuci selepas habis haid dan nifas.

Selain itu, Baginda melihat perempuan yang makan daging tubuhnya sendiri manakala di bawahnya ada api yang menyala. Mereka adalah perempuan yang berhias untuk dilihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.

Baginda juga melihat perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka. Mereka adalah perempuan yang suka memasyhurkan diri sendiri supaya orang melihat akan perhiasannya. Seksaan lain yang dilihat Baginda ialah perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai. Mereka adalah perempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.

Ada pula perempuan yang Baginda nampak rupanya berbentuk anjing dan beberapa ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.

Ada pula yang Baginda nampak Sekumpulan manusia makan daging busuk sedangkan ada daging baik, balasan orang yang berzina sedangkan dirinya ada isteri yang sah.

Ada pula perempuan yang Baginda nampak mukanya hitam dan memamah isi perutnya sendiri. Balasan wanita yang
mengoda dan menghairahkan lelaki.

Dan banyak lagi peristiwa yang dilihat oleh Nabi Muhammad SAW.

Berdasarkan kepada peristiwa Israk Mikraj, kita memperolehi pelbagai pengajaran berharga yang terkandung di dalamnya untuk direnungi serta dihayati. Antara pengajaran berguna tersebut ialah:

1. Manusia harus sentiasa mengadakan hubungan dengan Allah, baik di kala ditimpa kesusahan mahupun di kala mendapat kesenangan. Ini kerana hanya Allah yang berkuasa memberikan pertolongan, menghilangkan segala kesedihan, dukacita dan kesusahan pada diri manusia. Sebagaimana yang diceritakan, Nabi telah ditimpa beberapa musibah sebelum terjadi Israk Mikraj. Dalam keadaan demikian, datang perintah untuk Israk Mikraj, iaitu untuk berhadapan dengan Allah swt. Ini memberi pengajaran kepada kita agar mendekatkan diri kepada Allah sewaktu didatangi musibah dan pelbagai permasalahan dalam kehidupan. Caranya ialah dengan melaksanakan semua perintah-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya di samping terus meningkatkan ketakwaan dan amal ibadat.

2. Menjauhi perkara mungkar dan maksiat. Semasa Israk Mikraj, tepatnya sewaktu Nabi diajak meninjau keadaan neraka, baginda ditunjukkan berbagai bentuk penyeksaan dahsyat yang sedang dialami oleh berbagai kaum sebagai akibat daripada segala macam bentuk kejahatan yang pernah mereka lakukan. Misalnya Nabi diperlihatkan kepada satu kaum yang memecahkan sendiri kepala mereka dengan batu besar, setelah pecah ia kembali bertaut seperti sediakala. Nabi juga melihat bentuk penyeksaan yang lain seperti seksaan bagi pemakan riba, penzina, pengumpat, yang suka memfitnah dan lain-lain lagi. Ini semua memberi iktibar supaya kita yang hidup di dunia ini tidak melakukan segala perbuatan tercela itu dan juga pekerjaan lain yang jelas dilarang Allah kerana begitulah seksaan yang bakal diterima oleh seseorang di akhirat nanti sekiranya perbuatan yang dilarang Allah itu dilakukan.

3. Perintah solat sebagai suatu bentuk ibadah yang Allah sendiri menggariskan ketentuan mengenainya. Kewajipan solat berbeza dengan kewajipan yang lain seperti puasa, zakat dan haji. Ini adalah kerana kewajipan solat diterima langsung oleh Nabi daripada Allah sewaktu bertemu Allah pada malam Mikraj tanpa perantaraan malaikat Jibrail. Ini menunjukkan keistimewaan dan kelebihan solat berbanding ibadah-ibadah lain, dan solat juga amalan yang paling awal dihisab di akhirat kelak. Dengan solat, kita berpeluang untuk berdialog langsung dengan Allah, iaitu ketika bersolat.

4. Mengakui dan tunduk kepada kebesaran Allah sebagai pencipta agar keyakinan terhadap kekuasaan-Nya benar-benar bersemi di jiwa manusia. Ini kerana sewaktu Israk Mikraj, Allah memperlihatkan kepada Nabi akan keagungan dan berbagai keajaiban ciptaan-Nya yang terdapat di alam tinggi bernama langit itu seperti Sidratul Muntaha, syurga dan lain-lain lagi.

5. Anjuran memberi salam. Di sepanjang perjalanan Mikraj, Nabi tidak pernah lupa mengucapkan salam kepada rasul yang baginda temui. Ini mengingatkan kita kepada keutamaan memberi salam dan galakan supaya selalu memberi salam kepada saudara sesama Islam sebagai tanda penghormatan dan untuk mengeratkan hubungan.

6. Mengingatkan usia dunia yang sudah tua yang mana dibayangkan melalui pertemuan Nabi dengan seorang nenek tua. Ia memberi gambaran kepada kita yang umur dunia sudah lanjut dan hampir berlaku kiamat. Hakikat ini memperingatkan setiap Muslim bahawa segala kemewahan dan kesenangan dunia hanyalah bersifat sementara. Hanya ketakwaan dan amal salih menjadi bekalan untuk ke akhirat.

7. Berwaspada dengan rayuan dan tipu daya iblis, di mana sewaktu Israk, pada awal perjalanan lagi jin ‘Afrit telah mengejar baginda dengan membawa obor untuk menghalang perjalanan Nabi dan berusaha memperdayakan baginda. Peristiwa ini memperingatkan kita bahawa syaitan dan iblis tidak akan jemu-jemu untuk menyesat dan memperdayakan umat manusia dengan pelbagai cara.

Artikel dipetik daripada http://www.ahmadrushdi.com/2008/07/perjalanan-istimewa-israk-mikraj/

Sunday, July 12, 2009

Persediaan Naik Rumah Baru


Hujung tahun ni...insyaallah dapat siap rumah. Boleh la masuk rumah baru. Bila nak masuk rumah baru ni...macam-macam le nak isi...
perabot...langsir...perkakas eletrik...perkakas dapur dan macam-macam lah....

Thursday, June 18, 2009

Roda warna buat aku pening...nak pilih warna untuk cat rumah... Sebagai rujukan warna...nanti fikir-fikir lah warna yang sesuai dengan rumah. Banyak masa lagi untuk buat keputusan.


3/7/09 Balik kampung tengok banglo. Sekarang dah 80% siap. Dinding dalam rumah hampir siap "plaster". Kerja-kerja pemasangan paip dan wayering pun dah bermula. Sekarang ni kena survey lampu hiasan, mozek, dan cat rumah. Banyak pilihan tapi belum buat keputusan. Gambar je takde..tak sempat nak upload. Luaran 70% dah siap. Dalam
Sisi : Dah siap bumbung tapi tak sepenuhnya.

Inilah kediaman kami yang sedang dalam pembinaan. Satu unit lot banglo satu tingkat. Bermula April 2009 sehingga hari ini... dan dijangka siap hujung tahun ini Disember 2009. Dengan keluasan rumah 30 x 40 di atas tanah lot PT5568 berkeluasan 450 meter persegi. Mempunyai 3 bilik tidur dan 2 bilik air..beserta ruang tamu dan ruang keluarga. Tak sabar nak duduk di rumah sendiri... .

Saturday, May 23, 2009

Salam dari blogger


Assalamualaikum...

Alhamdulillah wa syukur lillah kerana saya dapat membina blog ini.
Terima kasih kepada sahabat yang juga house-mate saya ayoe_tanabe (shahrul) yang sudi berkongsi ilmu membina blog ini. Saya baru belajar membina blog dan tidaklah sehebat pakar-pakar blogger.Sebarang komen dan kongsi idea daripada pengguna amat saya alu- alukan.
Terima kasih kepada semua yang melayari blog ini.
Sekian, wassalam.

Daripada ,
JUWAHIR ABDULLAH